Wednesday, April 28, 2010

Zaman Sekolah Rendah...

5 Januari 1999...
Hari pertama aku masuk sekolah..abah tunggu aku sampai rehat ja...sebab abah kena pi sekolah balik. Ummila yang setia menunggu aku sampai pukul 12.45... bawak sekali adik aku yang kecik lagi tyme tuh...Najwa pon masuk sekali...tapi, najwa tak sekelas ngan aku...najwa kelas sebelah...Aku masuk kelas satu IT...Najwa 1 Sains... Kiranya Aku terpisahla dengan dya..Tapi tyme rehat, dya ngangala kat depan kelas aku tak pun aku nganga depan kelas dya sebelum aku, najwa dengan emma lari keluaq pagar sekolah tu balik rumah untuk makan nasik kat rumah...

Aku ngan najwa lari ke atas...emma lari ke bawah sebab rumah dya kat bawah...waktu tu rasa macam happy sangat...yalakan...kawan2 aku yang bawak bekal kena cari spot nak pi rehat takpun berebut2 kat kantin tuh untuk dapatkan makanan...

Selalunya ummi masak sedapla sebab pagi2 kami hanya makan sekeping roti sebelum pi sekolah...

Terasa air mata bergenang tiap2 kali cerita fasal adik kembaq aku si Najwa nih...Terasa macam baru semalam kami keluaq sama2 naik bas...gelak sama2...sekeh kepala dya...nampak muka dya yang memang ceria 24 jam tuh...

Cerita balik fasal sekolah rendah. Aku memang gila sukan sket...Aku juarala kalau lari kat sekolah nih...tapi, tak pernah jadi olahragawanla...besa2 ja...aku tak terror akademik...so, kenalah aktif sukan, kan?

Masuk darjah dua, walaupun aku ni kira tak berapa pandai, aku tetaplah stay kelas 2 Teknologi aatau singkatannya IT..Najwa pon naik kelas...Adik aku nih sangat pandai...Tapi, dya ada masalah kesihatan sket...so, dya dipindahkan ke Kuala Lumpur bersama nenek dengan atuk aku...dok kat sana...tapi, dya akan balik tyap2 kali cuti...

Masuk darjah tiga...empat...lima dan enam...Macam 2 yang jadi...tapi susah nak cakap...

Masa kau darjah tiga, aku dan emma...tak janji pon...tiba2 jumpak ja kat sana...pi kelas muzik...aku belajaq main gitar...piano dan violin...tapi, aku suka gitarlah... ummi cakap, kita kena ada sijil kalau nak perform dalam orchestra....ya memang aku ada cita2 utk perform kat orchestra main piano atau violin...gitar, aku memang minat gilalah...

Sebab bagi aku orchestra give you a lot of money...and... akukan ramai adik beradik...abah cuma kerja sebagai cikgu sekolah rendah...aku boleh masuk kelas muzik tu pun sebab aku ada bakat kot...sebab kitaorang ada walk-in-interview...lagi pula Najwa yang tengah sakit tuh, abah nak kena tanggung jugak...walaupun family aku ni tersangatlah kayanya...tapi, abah aku sangat low profile, dia lebih suka berusaha sendiri untuk dapatkan duit daripada berharap dari adik-beradik dya yang memang sah-sah kaya gila sebab abah aku keturunan Tengku....datuk atuk aku Tengku...mak atuk aku Tengku...tapi, tak kahwin ngan Tengku gak, sebab tuh jadi Megat...Sebab tulah aku terasa nak tolong...sekurang-kurangnya, aku masih ada seorang adik lelaki...

Lagi? Aku ni memang gila sains...aku suka reka benda2 yang pelik sket...Nak bangga diri sket...aku start masok pertandingan Sains Nestle tyme aku darjah empat...aku selalu score sains...tapi bab2 mate ngan bi aku memang hancus...cakapa bahasa inggeris aku takkan faham....maths aku lembabla...

Yang aku ingat...tyme aku darjah 4, aku reka roket..suka2 ja sebenaqnya...tapi terbabas ke dalam kawasan sekolah...elok ja landing atas cermin kereta cikgu sains aku...tyme tu budak darjah 6 ada tuisyen...kami tak sekolah, main ja...cuti sabtu...
aku just campoq cuka getah yang jiran aku guna untuk bekukan getah...aku curik lepas terhendap2 kat belakang reban ayam abah aku tuh hampir dua jam...see?aku memang nakal!!

cuka getah sahaja? ya..only..aku masukkan sekali garam pastu aku panaskan...terbanglah...hehehehe...so, aku pun diserap masuk sebagi peserta simpanan sebab aku tak reti cakap bi langsung2...

waktu darjah lima...aku buat pancur air dan gunung berapi...tapi ttyme pancur air tuh...esok nak pi bertanding, aku demam plak...waktu tuh Najwa masuk operation buat pertama kalinya...aku tersangkut sekali...kata ummi...kami kembaq...cubit paha kanan...paha kiri terasa sekali...

waktu gunung berapi tuh aku yang buat eksperimen...tapi eksperimen bisu...segala-galanya, groupmate aku yang cakap...

gunung berapi tuh dya nak tengok yang mana meletup tak mencemarkan alam sekitar...senang ja...masukkan perahan air limah dan cuka...masukkan garam...lepas tuh dia meletup, masukkan serbuk penaik...dia melimpahlah dan taklah mercik kat orang...hehehehehe...entahlah aku main hentam ja...dapat juara ja...betullah kot konsep aku tuh...

last sekali tyme aku darjah nam...aku buat kajian fasal payung terjun...dapat naib juara ja sebab belon pecah tyme tgah terbang..frust betol aku...

last sekali, keputusan upsr keluaq...aku score 3a 2b ja...b? bi ngan matelah of course...najwa? 5a...kawan2 aku...meerul ja dapat lima a....yang lain 4a1b dan bee-ann...sama ngan aku 3a2b... emma? of coursela lima a...

2 comments:

yui92 said...

haaa bole pun komen....ho3,...

yui92 said...

haaa bole pun komen...