Wednesday, May 12, 2010

HARI NI...AKU KENA HEART ATTACK!!!!!!

Tengok ayat kat bawah ni baik2!!

AKU DAH PUTUS TUNANG!!

Aku sendiri terkejut dengan berita ni…Tapi lagi terkejut bila aku dapat tau berita yang buat aku heart attack sat tadi…

Ngee!! Aku masih lagi terkejut nih…!! Mai sini aku nak cerita…

Jam 6.00 pagi :
Bangun, madi, solat Subuh…tidoq balik sebab aku gayut dengan alang semalam melalui Skype….

Jam 6.45 pagi :
Along gerak aku bangun. ALONG?? Aku terkejut besaq!! Along jatuh dari langit ka pagi2 hari rabu nih? Siap dengan Kak Long dengan anak2 sedara aku sekali…

Jam 7.00 pagi :
Dengan muka baru bangun tidoq aku turun bawah. Oh mak kau!! Ya ALLAH!! Aku terkejut sungguh2 ni!! Apa nek dengan tuk aku buat kat sini? Bila pak long dengan pak su aku sampai sini dari Sarawak?? Semua orang sengih tengok aku…

Jam 7.30 pagi :
Aku lari pi rumah Meerul.. ish… Apa semua orang buat kat rumah aku ni? Aku terus serbu masuk dalam bilik dia yang memang tak pernah berkunci. Ceh…mamat ni dok terbongkanga ats katil lagi rupanya… sebelum tu, biaq aku cerita sikit.. Meerul ni sepupu aku sebelah abah… So, dya pon macam aku jugak… Kami dah bertunang. Tapi, dia bernasib baik…kot….sebab dia tak dapat tuning lioness macam aku…ngeh3…

Aku pun gerak Meerul… Boleh pulak mamat nih sengih tengok aku…

Aku : Meerul…apa semua orang buat kat rumah aku??
Meerul : Ceh…hang ni memang selalu lambat dapat info dari oranglah…
Aku : Apa benda yang hang dok merepek ni??
Meerul : Pertunangan hang akan diputuskan hari ni… Family Emma dah setuju… Emma confirmlah setuju…
Aku : Ceh…aku ingat apa la tadi… Macamlah tak boleh abah dengan ummi plus ayah dengan ibu ja pi…
Meerul : Putus tuning memanglah senang che Najmi oi… Masalahnya, hujung minggu ni… ada majlis baru untuk hang…kali ni kita ikut adat family ummi pulak…
Aku : Ikut adat family ummi?? Ngee!! Yang ni yang buat aku kena heart attack nih!! Iku adat family belah
ummi aku bermakna tempoh peminangan adalah kurang dari enam bulan…!! Nak mampus!!
Meerul : Nampaknya hang kurang bernasib baik… Akad nikah before fly dan walimahnya sebelum tunang hang tu fly…
Aku : Hang tau pasal benda ni, Meerul? Awat tak habaq kat aku?
Meerul : Sebab hang nih suka kena heart attack! Lagipun…it’s a surprise… Dahlah…hang pilah balik… Aku Nak sambung tidoq nih!! Hang nak bersoal jawab lagik…nu…ramai orang boleh jawab kat rumah sana…

Di atas adalah lebih kurang hasil siasatan aku pada Meerul…
Aku balik rumah…

Jam 9.00 pagi :
Aku dok dalam bilik… Kenapa semuanya jadi macam ni? Aku tak pernah bayang sampai macam ni pun… sekurang-kurangnya ianya bertangguh sampai hari result JPA Emma keluaq…

“Abang…nah…pakai baju nih…Siap cepat. Pukul 10, kita dah kena sampai kat rumah depa…”

Aku pun bersiap sambil dibantu oleh Meerul.

“Ni awat muka hang macam asam kedut nih? Bukan hang memang tak suka ka Emma tu? Hang kata dia bising… mulut banyak… Tapi, aku pelik camna hang boleh pi jadi hero dya pun aku tak tau… Emma pun memang tak suka hang, kan? Jangan risau..no one will hurt dengan keputusan ni..” tu kata-kata Meerul.

“Meerul? Hang tau ka sapa yang ummi rekemen kat aku?”

Meerul boleh gelak kat aku… Ceh..macam ni ka nama kawan??

“Najmi…Najmi….petang ni, kita pi rumah dya… Tapi, aku boleh jamin yang dya sangat baik dan semua orang suka kat dya… Kalau hang kenal orang ni… Hang akan rasa bertuah sangat… Percaya cakap aku, okey..?” Meerul meyakinkan aku…

Ya ka macam tu? Aku kenai ka dengan dya?

Jam 10.00 pagi :
Kami sampai rumah Emma… Depa tak terkejut bermakna memang depa dah sedia maklum akan benda ni…

Aku tengok Emma sengih tak berhenti… Kami dok lawan jelling ja… Macam Meerul selalu kata…cakap guna telepati… Ngee!! Tak logic betoi!!

Dan lepas sejam berbincang, maka putuslah pertunangan di antara aku dan Emma…

Jam 12.00 tengah hari :
Aku ke pangkin tempat kami selalu lepak dengan Meerul. Emma dengan Icha dah sedia tunggu kat situ.

Aku : Aku mintak maaf… family hang tak kata apa2 ka pasai ni?
Emma gelak ja…
Emma : Hang rasa kalau family aku marah, depa akn senang2 ja jemput family hang masuk berbincang untuk putuskan pertunangan ni? Family aku tak kisah langsung… Jodoh pertemuan tu semua kan kat tangan ALLAH…
Meerul : Hang ni…selalu yakin sangat la… Kalau hang tak kawen sampai tua macam mana?
Emma gelak lagi…
Emma : Kan aku dah cakap tadi…jodoh tu semua Kerja ALLAH… AKu yakin dengan diri aku sendiri…
Icha : Dya ni berkeyakinan tinggi sikit…
Aku : Hmmm… Emma… takpalah…aku doakan hang dapat jodoh yang lagi baik dari aku…
Emma gelak ja… Gelak lagi…
Emma : Memanga kau akan dapatkan pun… hehehehhe..lawak ja… Aku kena balik ni… Ada appointment pukul 3 satgi…
Aku : Yalah… hang doakan aku dapat jodoh baik jugak…
Emma : Jodoh hang dah kat depan mata Najmi… dan aku kena cakap… she’s adorable… jodoh hang memang sangat baik…

Dan lepas tu, Emma dengan Icha terus blah…

Jam 2.00 petang :
“Abang… Cepatla… satgi lambat kita nak sampai…” Dan Along sua kunci kereta Vios dya kat aku…

“Naik kereta Along dengan Meerul… Meerul boleh lead the way…” kata-kata Along.

Meerul drive…aku kat sebelah…

“Hang ni awat chokia sangat? Relaxlah… bukannya nak pi hukuman gantung pun… Kita nak pi merisik ja…” Meerul ni memanglah tak boleh tengok aku senang…

“Jangan kacaulah. Hang drive ja…”

Jam 2.55 petang :
Kereta menyusur masuk ke kawasan Taman Jentayu, Seberang Jaya…

Meerul parking kat belakang Kereta pak long… Suasana kat situ memang riuh…macam ada kenduri pulak…

Kami masuk… Aku tersorok sikit ke belakang… Sampailah aku terdengar bicara…

“Yang mana satu ni?” Tuan rumah punya suara kot…

“Yang kat hujung tu…” Jawab pak su…

“Yang baju hijau tu?” Pak cik tu tunjuk kat Meerul.

Pak su gelak sebelum tunjuk kat aku yang sengih cuak kat belakang tu… “Bukan, bang. Yang baju biru tu…”

“Oh… tak apalah… jom kita keluar…makan… Kira semua dah selamatlah…” kata pak cik tu.

“Hurmm…yalah..baik sangat kalau macam tu… Jadi, 16 Mei ni, kami mai lagi sekalila no…” barulah aku dengar suara abah.

Kami keluar nak pi makan… Sampai kat pintu, ada orang tarik aku. Terkejut gak aku tyme tuh. Mamat tu Cuma sengih dan serahkan sekeping kertas kat aku.

Jumpak kat taman permainan belakang taman perumahan ni… Saya tunggu…

Hah?? Sapa yang tunggu??
“Aku tau kat mana…Jom aku drive hang ke sana…” Meerul dah mula dah… Mentang dya baru dapat lessen… gila stereng gamaknya mamat nih… Dahlah tau semua… Bila masa pulak dia jadi PI aku pun tak tau…

Jam 5.30 petang :
Lepas berenti sembanhyang Asar kat surau apa ntah..Meerul yang bawak aku, dya bawak aku sampay kat satu taman… Cantik gakla… taman ni kat tepi lebuh raya… tepi tu ada playground…

Meerul berhentikan Vios Perak along kat tepi jalan. Beberapa minit lepas tu, sebuah kereta Myvi warna hitam stop kat depan kereta yang kami naik tuh…

Pintu belakang bukak…Icha keluaq…Meerul sengih ja… Pintu sebelah driver terbukak, Emma pulak kluaq. Aku lagilah terkejut… Tapi, Meerul rilex sangat… Macam dah tau…

Dan enjin kereta Myvi tu ditutup dan pintu terbukak… seorang budak pompuan sebayalah dengan kitorang kluaq… Memang aku terkedu gaklah sat tengok dya… baju jubah seluar yang dya pakai tu…kaler biru… sedondon… dya buang kaca mata hitam…dan aku terkaku sat… Ya ALLAH…Subhanallah… Mukanya seiras dengan Najwa…

Dya mai dekat dengan aku dan sua sekeping kertas… AKu bukak dan lagi terkejut… Kertas ni dikoyakkan dari diari Najwa… Sebab sepanjang kertas tuh ada border… Najwa sayang Najmi…

Dan aku yakin yang mata aku berlari sepanjang kertas tuh…

Kawan baik aku…Khairul Huda bt. Hisyam…

Dan bawah tu ada gambaq Najwa dan budak tuh….

Dan tercatat di bawah gambaq tu…

Since 8 Mac 2000 - ….. (aku sendiri tak pasti)

Masya-ALLAh… tiba2 aku teringat kata-kata tuk… “Kakak ada kawan baik dari dulu sampai sekarang.. Nama dya Huda… Tapi dya dah pindah kot…” Waktu tuh aku form four…

“Saya pindah dari KL sejak umur saya enam belas tahun… Saya pindah ke Johor… Baru bulan lepas balik Seberang Jaya…” aku dengar suara dya.

Emma tengok aku… “Hang kenay dya Emma?” aku Tanya.

“Kenay… Dia dua pupu aku…” aku tak terkejut… Kalau tak ada hubungan, takkan tiba-tiba pulak si Emma dengan Icha boleh ada kat sini…

Icha tengok Meerul…Meerul tengok aku…Aku tengok Emma… Emma macam bagi isyarat kat Huda… Meerul sigung aku dengan siku. “Pilah bincang apa-apa yang patut…”

Aku dok bersandar kat pintu depan kereta along. Dia sandar kat pintu depan kereta dya.

Kami pun mula sembang2… tapi, aku sempay jugak dok jelling Meerul yang dok tergelak2 dengan Icha… Emma pulak dok bersila tak jauh dari depa. Mata dya tengok atas...tengok awan memang hobi dya... beranganlah tu…

Lepas bertukar- tukar info... Aku taulah segala-galanya fasal dya… Dulu, dya sekolah kat SK Seri Jaya sekali dengan Najwa… Masuk form one dekat SMK TTDI sekali dengan Najwa… Lepas Najwa meninggal, dya masuk ke SMK Raja Ahmad Shah, Kulai, Johor…

Barulah aku tersedar yang kami mengalami kehilangan yang sama… Dya adalah kawan baik pada Najwa. Rumah dya sebelah rumah tuk dengan nek… Kawan2 aku tak baik sangat dengan Najwa…maybe sebab Najwa pindah tyme kami kecik2 dulu…

Tiba2, dya mengeluarkan soalan…

Huda : Kenapa awak setuju dengan hubungan ni?
Aku : Saya sendiri tak tahu… saya hanya patuh pada rancangan ummi dan abah… Awak?
Huda : Saya pun diatur oleh ibu dengan ayah…
Aku : Awak tahu sepenuhnya rancangan ni?
Huda : Saya tahu… Kita akn bertunang hujung minggu nih… Akad bulan sepuluh… seminggu sebelum awak fly dan walimah akan dibuat bulan dua tahun depan…sebulan sebelum saya fly…
Aku : Dan awak setuju, Huda? Awak percaya ke dengan hubungan jarak jauh macam ni?
Huda : Saya hanya habiskan biasiswa MOE saya 3 tahun ja dekat Australia… lagi dua tahun, saya sambung kat Malaysia….
Aku : Kanada dan Australia tu jauh, Huda…
Huda : Saya tahu…
Aku : Dan awak masih setuju?
Huda : Apa salahnya, Najmi? Awak boleh berjauhan dengan Najwa selama 8 tahun… kita Cuma empat tahun ja… setengah dari itu… Saya ikhlas terima harapan ibu dan ayah sebab saya tahu, ibu dan ayah akan pastikan yang terbaik untuk saya…

Nampaknya dya sangat berkeyakinan tinggi… dia sanggup korbankan zaman remajanya dengan berkahwin..jadi, kenapa tidak aku? Masalahnya, aku akn sambung lima tahun di Kanada… Mungkin, aku harus yakin dengan diri sendiri…

Kami Cuma saling senyum… maka, termeterailah perjanjian…

Huda : Sebelum tu…boleh awak jawab soalan saya?

Aku just angguk…

Huda : Kenapa awak tak suka dekat Emma? Saya tengok dya tu baik apa…

Belum sempat aku jawab, Icha dah berlari dan tarik Huda ke tengah padang. Aku terkejut sat… Lepas tu baru aku sedar yang Emma dah terbaring kat tengah2 padang tu…

Aku : Kenapa ni, Cha??
Icha : Manalah aku tau… Aku toleh, dya dah pucat macam ni… Bila aku sampai…dya terus jatuh…
Meerul : Dahlah…jom kita balik…

Huda cepat2 drive Myvi dya ke tengah padang. Nasib baik Emma tu ringan… Icha dengan Huda larat angkat dya masuk dalam kereta… dan depa pun balik… Meerul just drive balik ke rumah terus… Dalam diam, aku ucap terima kasih kat Emma...dya telah menyelamatkan aku dari kena jawab soalan Huda tu....

Emma…Emma…You should marry a doctor… nak tau cerita fasal Emma…Icha dengan Meerul? Next entrylah aku tulis… Aklu dah ngantok nih… Heart attack aku dah mula hilang… Hish…kalaulah selalu jadi macam ni… Boleh kena strok nih… hehehhe… Selamat malam ya… Wassalam…

7 comments:

AiNuDdIn Kun said...

wow....hang dah bertunang??

so fast maa...huhuw

Amir Najmi said...

besalah.. aku ikut adat family...

Nurusaurus said...

@.@" sungguh.... mengejutkan.... sekali.. huhuhuhuhu.. sheesh..

Aziza Aini said...

tuan punya blog ni 18 ke??wahh..mudanya dh btunang..and dah tahu result jpa - dpt g overseas??

miss Damia said...

congrates!,,.weh bes x bertunang awal..haha
baca blog hg mcm bc novel.,
aku ingtkan hg dgn a*** h****...
haha

yui said...

ameer najmi....huhu intnet prob punya psal...aku dah lama xbuka blog hg niyh... bole buat novel crita hg ni...haha anyway... aku doakan smoga pilihan parents hg ialah rahmat allah yg sgt bsaq....

Amir Najmi said...

hahaha..
lawaklah hampa..
gud luck to me....
well...i'm not taking any jpa or mara scholar... thanks...
but i do get bitara scholar for overseas...